Friday, April 15, 2005

Catitan perjalanan pertama...

Maha Suci ALLAH, segala Puji dalam dunia ini milikMU, Tuhanku yang SATU.

Sepulangnya saya ke rumah dari Shah Alam malam tadi, setlah membersihkan diri dan berjumpa Kekasih Cinta hati, tangan ini mencapai naskhah terjemahan Quranul Kareem yang ebrbungkus di dalam kain destar Jawa, yang ku sering kelek kehulu dan kehilir....

Helaian demi helaian muka surat ku buka, dan ku terlihat sekeping kertas nota, yang tercatit surah dan nombor ayat, yang membuatkan hati ini teguh lagi terhadap kekuasaanNYA, berikut adalah senarai yang tercatit pada kepingan kertas post it berwarna pink....

Surah Al Baqarah ayat 45, 46, 147-152, 186
Surah Al Maidah ayat 100
Surah Al An'aam ayat 17, 32, 71, 149, 151, 153, 161-163
Surah Al A'raaf ayat 43, 178, 199-206
Surah Al Anfaal ayat 38, 53
Surah At-Taubah ayat 126
Surah Yunus ayat 104-109
Surah Hud ayat 112, 118, 120, 123
Surah Ar Rad ayat 11, 19, 28, 29
Surah Ibrahim ayat 4
Surat An Nahl ayat 43
Surat Maryam ayat 97
Surat Fushilat ayat 30-37


untuk renungan bersama:

Surah Al Baqarah:

Kebenaran itu adalah dari Rabb-mu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu. (QS. 2:147)

Dan bagi tiap-tiap umat ada kiblatnya yang ia menghadap kepadanya. Maka berlomba-lombalah kamu kebaikan. Di mana saja kamu berada pasti Allah akan mengumpulkan kamu sekalian. Seungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu. (QS. 2:148)

Dan dari mana saja kamu keluar, maka palingkanlah wajahmu ke Masjidil Haram; Sesungguhnya ketentuan itu benar-benar sesuatu yang haq dari Rabb-mu. Dan Allah sekali-kali tidak lengah atas apa yang kamu kerjakan. (QS. 2:149)

Dan dari mana saja kamu berangkat, maka palingkanlah wajahmu ke Masjidil Haram. Dan di mana saja kamu berada, maka palingkanlah wajahmu ke arahnya, agar tidak hujjah manusia atas kamu, kecuali orang-orang yang zalim di antara mereka. Maka janganlah kamu takut kepada mereka dan takutlah kepada-Ku. Dan agar Kusempurnakan ni'mat-Ku atasmu, dan supaya kamu mendapat petunjuk. (QS. 2:150)

Sebagaimana Kami telah mengutus kepadamu Rasul di antara kamu yang membacakan ayat-ayat Kami kepada kamu dan mensucikan kamu dan mengajarkan kepadamu Al-Kitab dan Hikmah, serta mengajarkan kepada kamu apa yang belum kamu ketahui. (QS. 2:151)

Karena itu, ingatlah kamu kepada-Ku niscaya Aku ingatkepadamu, dan bersyukurlah kepada-Ku dan janganlah kamu mengingkari Ku. (QS. 2:152)


Surah Al Maidah:

Katakanlah: "Tidak sama yang buruk dengan yang baik, meskipun banyaknya yang buruk itu menarik hatimu, maka bertaqwalah kepada Allah hai orang-orang berakal, agar kamu mendapat keberuntungan". (QS. 5:100)

Surah Ibrahim:

Kami tidak mengutus seorang rasulpun, melainkan dengan bahasa kaumnya, supaya ia dapat memberi penjelasan dengan terang kepada mereka. Maka Allah menyesatkan 780 siapa yang Dia kehendaki, dan memberi petunjuk kepada siapa yang Dia kehendaki. Dan Dia-lah Rabb Yang Maha Kuasa lagi Maha Bijaksana. (QS. 14:4)



Sekadar buat tatapan pembaca2 blog ini, semoga kita dilimpahi NUR-NYA.

Itulah catitan perjalan saya yang pertama ke suatu daerah yang tidak pernah saya lewati, walaupun sering didengari dan sering dilihat. Terima kasih kepadaNYA kerana memberikan jemputan serta tiket perjalanan ini. Sememangnya, pintaku supaya perjalanan ini takkan berakhir.

Dan ingatlah, kita ini sering diperingatkan olehNYA akan kekuasaanNYA, maka, ingatlah kita.

Alhamdulillah, pagi ini hati agak tenteram, walaupun tahu ayah saya dalam keadaan yang tidak sihat. Semoga ALLAH memberikan ketenangan pada ayah saya dan dilegakan sakitnya. Sesungguhnya, pertolongan yang paling utama adalah dari ALLAH. DariNYA kita datang, kepadaNYA kita kembali.

Sedara 'ELOK/BAIK' kalau sedare membaca posting ni, just nak habaq kat hang, yang cheq ni masih ingat kat hang, cheq dah try nak lupa, tapi tak leh jugak, hanya ALLAH yang mengetahui lebih dari sedare. Cheq takmo habaq lebey2...kang over lak...nak bersederhana saja dalam hal ni, semoga ALLAH memberi petunjuk pada kita semua, insyaALLAH.

Rehearsals untuk soft launch 50 tahun UiTM sedang rancak berjalan, cuma bahagian saya je yang masih tersekat2, petang ni ada meeting di Twin Towers UiTM, nak bentang budget... Would they accept my proposal? Ya ALLAH, permudahkanlah meeting hari ini, sesungguhnya segala keputusan yang bakal diketahui, ENGKAU yang mengetahui lebih dariku dan hanya kepadaMU ku pohonkan pertolongan itu. Amin.

SUBHANALLAH AWNI WAHASBI LA ILAHAILAHU

0 Comments:

Post a Comment

<< Home