Wednesday, April 13, 2005

4 Rabiul Awal 1397 - 4 Rabiul Awal 1426 = 29

Puji dan Syukur ku panjatkan kepada Maha Pencipta dan selawat kepada Muhammad, SAW.

Setelah 29 tahun, baru tahun inilah yang paling bererti dalam hidup saya, dapat saya rasa bagaimana menyambut hari aku ditunjukkan ke dunia dengan kehendakNYA mengikut kalendar Islam, agama ku. Jika sebelum ini, begitu berbangga dan beriya-iya menantikan bulan Februari 22 hb, tapi kegirangan kali ini berbeza dan sukar untuk digambarkan. Cuma terlalu bersyukur kerana ALLAH memberikan saya peluang hingga cecahnya angka 29 pada usia ini, dan saya tak tahu bagaimana hendak menyatakan rasa syukur itu, terasa seperti hendak berteriak merata-rata, tapi kang, riak lak jadinye....

Jika mengikut kalendar Gregorian, umur saya baru 28, tetapi bila diikutkan kalendar Hijrah, sudah 29. Ya ALLAH, thank YOU for getting me this far, what ever that lies ahead of me, aku hanya mampu berserah dan memohon pertolongan dariMU.

Hati dan perasaanku adalah milikMU, segala yang berlaku atas diriku adalah dariMU. Terima Kasih wahai Pencipta ku, yang memegang copyright atas roh ku kerana MU aku berada di sini.
Ya ALLAH, Ya Rahmanirrahim, lapangkan dadaku dari sebarang gangguan musuh nyata bagi manusia Ya Tuhanku, ku juga memanjatkan kepadaMU Ya Rabb, yang Berkuasa atas kerajaan langit dan bumi, hajat ku, yang sememangnya Engkau lebih mengetahui dari diri ku. Amin.

BISMILLAHIRAHMANIRRAHIM

13. 8. Allah mengetahui apa yang dikandung oleh setiap perempuan, dan kandungan rahim yang kurang sempurna dan yang bertambah. Dan segala sesuatu pada sisi-Nya ada ukurannya.

22. 5. Hai manusia, jika kamu dalam keraguan tentang kebangkitan,maka , sesungguhnya Kami telah menjadikan kamu dari tanah, kemudian dari setetes mani, kemudian dari segumpal darah, kemudian dari segumpal daging yang sempurna kejadiannya dan yang tidak sempurna, agar Kami jelaskan kepada kamu dan Kami tetapkan dalam rahim, apa yang Kami kehendaki sampai waktu yang sudah ditentukan, kemudian Kami keluarkan kamu sebagai bayi, kemudian kamu sampailah kepada kedewasaan, dan di antara kamu ada yang diwafatkan dan di antara kamu yang dipanjangkan umurnya sampai pikun, supaya dia tidak mengetahui lagi sesuatupun yang dahulunya telah diketahuinya. Dan kamu lihat bumi ini kering, kemudian apabila telah Kami turunkan air di atasnya, hiduplah bumi itu dan suburlah dan menumbuhkan berbagai macam tumbuh-tumbuhan yang indah.

23. 14. Kemudian air mani itu Kami jadikan segumpal darah, lalu segumpal darah itu Kami jadikan segumpal daging, dan segumpal daging itu Kami jadikan tulang belulang, lalu tulang belulang itu Kami bungkus dengan daging. Kemudian Kami jadikan dia makhluk yang lain. Maka Maha sucilah Allah, Pencipta Yang Paling Baik.

16. 78. Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibumu dalam keadaan tidak mengetahui sesuatupun, dan Dia memberi kamu pendengaran, penglihatan dan hati, agar kamu bersyukur.



53. 32.orang-orang yang menjauhi dosa-dosa besar dan perbuatan keji yang selain dari kesalahan-kesalahan kecil. Sesungguhnya Tuhanmu maha luas ampunanNya. Dan Dia lebih mengetahui mu ketika Dia menjadikan kamu dari tanah dan ketika kamu masih janin dalam perut ibumu; maka janganlah kamu mengatakan dirimu suci. Dialah yang paling mengetahui tentang orang yang bertakwa.

46. 15. Kami perintahkan kepada manusia supaya berbuat baik kepada dua orang ibu bapaknya, ibunya mengandungnya dengan susah payah, dan melahirkannya dengan susah payah (pula). Mengandungnya sampai menyapihnya adalah tiga puluh bulan, sehingga apabila dia telah dewasa dan umurnya sampai empat puluh tahun ia berdo'a: "Ya Tuhanku, tunjukilah aku untuk mensyukuri ni'mat Engkau yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada ibu bapakku dan supaya aku dapat berbuat amal yang saleh yang Engkau ridhai; berilah kebaikan kepadaku dengan (memberi kebaikan) kepada anak cucuku. Sesungguhnya aku bertaubat kepada Engkau dan sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang berserah diri".


31. 14. Dan Kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada dua orang ibu- bapanya; ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah- tambah, dan menyapihnya dalam dua tahun. Bersyukurlah kepadaKu dan kepada dua orang ibu bapakmu, hanya kepada-Kulah kembalimu.

14. 41. Ya Tuhan kami, beri ampunlah aku dan kedua ibu bapaku dan sekalian orang-orang mu'min pada hari terjadinya hisab


Subhanallah Awni Wahasbi La Ila Haillahu

0 Comments:

Post a Comment

<< Home