Monday, March 24, 2008

SIRAH JUNJUNGAN



Assalamualaikum WM.



I was involved dengan production SIRAH JUNJUNGAN, directed by Erma Fatima @ Istana Budaya from the 19th - 23rd of March.


some blurry stills of the performance from side stage

I must say, sepanjang pelayaran saya dengan produksi ni. saya banyak bermuhasabah diri dan belajar untuk menjadi lebih ikhlas dengan diri sendiri dan ALLAH.

Produksi ini juga bagai satu rahmat dari ALLAH buat diri saya yang kerdil dan hina. Saya terlalu banyak alpa dalam hal agama. Terlalu banyak hutang piutang saya denagn ALLAH SWT dan juga RasulNYA, Muhammad SAW.

Mereka kostum sekaligus menyediakan kostum untuk produksi ini bukan satu perkara yang mudah. Saya tidak ingin menyatakan apa-apa, tetapi amat bersyukur dengan segala KEMUDAHAN dan JALAN yang ditunjukNYA kepada saya. Dari proses penvisualan kostum, ke proses mencari bahan serta proses pembuatan, walaupun ada dugaannya, namun, atas kehendakNYA semua berjalan lancar.

Maka benarlah firman ALLAH dalam surah Al Baqarah ayat 286, dimana ALLAH berfirman:



Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdo'a): "Ya Rabb kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami bersalah. Ya Rabb kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami. Ya Rabb kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir". (QS. 2:286)



Subhanallah. MAsya ALLAH. Alhamdulillah atas rahmatNYA dan izinNYA, segala berjalan lancar. Alahmdulillah kerana ALLAH mengurniakan pembantu2 yang tak terucap terima kasih saya kepada mereka:




Siu, Intan, Emma, Wazi @ Volks. Dari IB: Lilie, Suriani, Kak Ekin, Kak Ipah, Abg Nas, Kak Nita, Sobi, Fara, tak lupa Encik Badrulzaman dll. Tak juga pada Kak Paridah, Faiz dan Awin.



Wazi fixing Elly Suriati's Hijab


Tak lupa juga pada Lan Abet, Khairi @ Daus, Royz serta mereka yang telah tolong saya secara langsung atau tidak dalam beberapa perkara. Tukang2 jahit saya Kak Saemah, Tini dan Loli. Juga kepada Kenchana yang banyak memberikan pandangan dan saranan.




Hanya ALLAH yang dapat membalas segala jasa kalian kepada saya dan produksi SIRAH JUNJUNGAN. Sesungguhnya, kata- kata Kak Erma serta persoalan beliau tentang apa sumbangan kita kepada Rasulullah SAW, menjadi pegangan saya selama produksi ini berjalan. Semoga semangat ingatkan ALLAH dan RasulNYA akan sentiasa disanubari dan menjadi inspirasi untuk mencapai tujuan hidup yang haqiqi. Di mana saya sendiri masih mencari walaupun jauh di sudut hati, sudah ku tahu apakah yang dicari itu.


Saya juga harus mempenakan ucapan terima kasih kepada Cikgu Amy Rhaphor yang mencadangkan nama saya kepada Kak Erma, sesungguhnya, ia ibarat bulan jatuh ke riba.

Buat Kak Erma, terima kasih kerana memberi peluang dan kepercayaan kepada saya untuk melaksanakan tanggungjawab ini. Kecekalan Akak dan passion Akak untuk menjayakan teater ini amat memberikan saya inspirasi. Saya rasa, saya 'the chosen one'. Sehingga detik ini, hati pasti sayu mengenangkan perjuangan Rasulullah. Bait bait kata dari Sang Pencerita juga masih terngiang-ngiang, terutama doa penutup persembahan. Thanks Kak Erma :)




Some of the character costumes for the production

Sesungguhnya, ALLAH telah merencanakan semuanya. ALLAH telah menentukan segalanya, maka ucapan terima kasih yang paling tidak terhingga, paling ternilai, paling terpaling paling paling tinggi adalah untukMU ya ALLAH. Maha Mengetahui yang mengetahui segala isi hati, Maha Pengasih, Maha Penyayang akan hambaNYA walaupun hambaNYA itu sering alpa. Sesungguhnya, KAU Maha Mengasihani. Terima kasih kerana telah memilih diri yang hina ini melaksanakan tanggungjawab dakwah saya sebagai hambaMU. Inilah yang termampu untuk saya berikan, kudrat dan jiwa saya, dalam mengenang RasulMU. Melalui Rasulullah SAW lah agamu menjadi peganganku.

IRHAMNA YA RAHMAN YA RAHIM

Jazakallahu Khair




Image hosted by Photobucket.com

Labels:

1 Comments:

At Tue Apr 01, 01:38:00 PM 2008, Blogger i'm mr. y2020 said...

yeahhh great... terasa berada d'padang mashar! ops! silap tempat... d'arab katanya...

cosume meletop sehingga x tau sapakah jantan2 itew yg telah bertukar wajah setelah d'makeup...

 

Post a Comment

<< Home