Thursday, March 22, 2007

"oohhh lari! kepit karang baru tau!"


Entry Nan Ado Gambau


Ni baru sampai umah dari main campus. Tadi bebudak skrin buat Promosi Filem, so this time around, filem terbaru Shuhaimi Baba, WARIS JARI HANTU (WJH) menjadi filem yang dipertontonkan dihadapan 1000 lebih siswa dan siswi dan sisrai dan siskid *matilakau Aumm! dari fakulti kami dan juga dari fakulti lain.

Sebelum I nak say anything about WJH, nak habaq sket la, awat la takdak usherer dalam dewan yang on standby? mana la tau ada pelawat ke ape ke mai kan, tak la terpinga-pinga nak dok mana kan? very tak hospitable, kang siapa yang malu? mereka dan keluarga mereka. Lagi satu, kalau buat opening tu, jangan la SYIOK SENDIRI, buat malu je. An opening act or gambit should be high paced and the ending should end with an explosive end, not a flat one. Oh yeah, dressing up in Puteri Perak costume to receive guests? OMG! Anak Raja ade ke menyambut orang? maybe kurang arif akan budaya sendiri, jadi la lagu tu. Oh ye, lagi satu, bab cakap dalam telefon, kalau tak tau siapa call, beradab la sedikit ye, jangan la dok jerit jerit tanya siapa, dan bila diberi salam, dibuat tak tahu. Isk, budak-budak sekarang, bakal lepasan Universiti, biasalah macam tu, kalau hat yang jantan dok tepon lagu tu leh laa dimaafkan, ni ANAK DARA sapa tatau?! kuang ajaq, terasa ati. So lain kali, please take note.

Ape laa pulak aku membebel ni, I'm not Fiebie yer, so takut lak terikut style penulisan dia lak kan? anyways, It is a very good effort la membawa masuk WJH untuk ditayangkan untuk pertama kali ke audien di DSB UiTM.

NAK TAU APA CITER WJH? CLICK HERE ONLY. *matilah ai AUMMMMM

Para pelakon-pelakonnyer piuler CLICK HERE and not anywhere else *die again AUMMM!

Para Pendokong Produksi WJH PICIT SINI! *matila Finger Therapy AUMMM

Ok la, u ols dah click HERE, HERE dan HERE kat ataih kan? so ini my view of WJH.

WJH bagi saya merupakan filem COMEBACK untuk Shumi. Saya merindui tekstura dan rasa dalam SELUBUNG dan kemewahan yang skandalisius dalam RINGGIT KASSORGA. Saya tidak terasa atau disentuh langsung dalam filem-filem arahan beliau selepas itu (Sedikit dalam Layar Lara) dan setelah PONTY I and II, inilah buah tangan dari Shumi yang benar-benar menyentuh rasa deria serta sanubari saya.

Isu-isu yang dipaparkan benar-benar berpijak dibumi yang nyata. Susunan plot dan sub-plotnya sangat bijak, ibarat menjalin helaian mengkuang dan akhirnya terhasil sebuah kelarai yang bermutu dan bernilai tinggi. Hati saya tertunggu-tunggu dan ternanti-nanti apakah yang akan berlaku seterusnya. Saya diberi masa untuk mengimbau scene-scene awal WJH untuk mendapatkan gambaran yang lebih luas tentang setiap watak dan perjalanan filem ini. Walaupun saya merasakan sesetengah karektor tidak dikembangkan serta dipertontonkan dengan baik, namun bagi saya tidak mencacatkan penceritaan dan kesan visualnya.

Pelakon-pelakon yang menyedapkan lagi rasa filem ini juga wajar saya berikan STANDING OVATION. Berani saya katakan bahawa barisan pelakon bagi WJH SANGAT KUAT! Pujian harus diberikan kepada Rusdi Ramli yang membawa watak ARI/ ARINA dengan jayanya. Pada awalannya, Rusdi kelihatan agak kaku membawa watak LELAKLEM, namun proses pertukaran diri Ari ke Arina *matilah SPOILER kan?! bak kata Tok Wan, macam baru keluar kepompong, is so true. Lakonan Rusdi memang lain dari lakonan beliau sebelum ini. Saya juga memberi tunduk hormat pada Rusdi kerana berani membawakan watak ini. Kalau beliau tidak dicalonkan sebagai Pelakon Lelaki Terbaik di PFM 2007, SAYA TATAU NAK KATA APA dah. Azean Irdawaty juga harus diberi pujian atas lakonan beliau. Berbaloi sangat lah Primadiva Malaya ini sampai lebam-lebam menjayakan WJH. Kasih seorang nenda kepada warisnya saya dapat rasakan, begitu juga seksanya beliau yang menyimpan saka keluarga. Pelakon-pelakon lain juga hebat. Nanu sebagai contoh, saya sangat suka lakonan beliau dikala Ari pulang ke kampung. Ketegangan dan kekecewaan tidak hanya zahir dari mimik wajah dan bahasa tubuh, namun cara beliau melontarkan vokalnya serta gestur yang halus dibuat, ADUH! menyentuh sekali! Inilah antara filem Melayu yang mengumpulkan pelakon-pelakon hebat. Tahniah kepada jurulatih lakon, Fatimah Abu Bakar. Sesungguhnya ketokohan beliau dalam membimbing pelakon untuk memberikan seperti apa yang saya tonton tadi kepada audien SANGAT MENYERLAH. Tahniah untuk semua pelakon WJH!

Isu-isu kemanusiaan seperti kekeluargaan, darah daging, identiti diri, seksualiti, perasaan, cinta, kasih dan sayang tak dilupa isu-isu berkenaan dengan MELAYU itu divisualkan dan dipersembahkan dengan baik sekali. Say amengharap, para penonton yang bakal menonton WJH dapat membaca dicelah-celah *not u lalat bernama CELAH* visual yang disajikan. Saya sendiri banyak belajar dan mengmuhasabah diri saya sendiri sepanjang menonton WJH. Saya berharap bagi mereka yang bakal menonton WJH akan demikian juga. Lihatlah diri sendiri, jadilah seorang yang analitikal serta berpendirian untuk menjadi manusia yang berguna. Tataplah visual, dengarkan suara, baukan perasaan, rasalah jiwa setiap karektor dan manfaatkannya.

apa lagi?... *gigih ni*

Sesungguhnya, filem yang mendapat sokongan dari KeKKWA ini menjadi kenangan akan bangsa Melayu yang sering diselubungi oleh hal ehwal dunia ghaib, yang ALLAH sahaja tahu akan kewujudannya.

Secara peribadi saya berani memberi 4 bintang untuk filem Waris Jari Hantu.

I would really suggest you readers to have time and watch WJH. InsyaALLAH, it would open up your minds about life and being human. Quoting from Sami Yusuf's ALLAHU:

He knows what is apparent and what is hidden
All of the fate of creation has already been written
His Will is always done
And can never be undone

The lyrics are actually excerpts from the HOLY QURAN, tak percaya? go read the translation!

Ok, mata dah mengantuk, badan miang, nak mandi manda sebelum roh dicabut buat sementara.

Jazakallahu Khair



Image hosted by Photobucket.com




Labels:

7 Comments:

At Sat Mar 24, 05:26:00 AM 2007, Blogger Makji Esah said...

Hoooo...sounded fiery...bilalah I nak dapat tengok , tuhan sajalah yang tahu.

 
At Mon Mar 26, 09:16:00 AM 2007, Anonymous Anonymous said...

THANKS FOR YOUR FEEDBACK. AT LEAST WE KNOW WHAT IS THE STORY ALL ABOUT. I DEFINITELY WILL GO AND WATCH AND THE REASON IS - I AM ONE OF RUSDI'S FAN. YOUR COMMENT ON RUSDI'S ACTING IS MUCH APPRECIATED.
HE GOT THE TALENT. CUMA ORANG2 YANG PANDAI MENILAI BAKAT SESEORANG AJE AKAN APPRECIATE HIS TALENT. ONE THUMB UP FOR RUSDI.

 
At Mon Mar 26, 10:15:00 PM 2007, Anonymous Anonymous said...

Yup... nice to read your comments.... setinggi langit pujian u for my fave actor, rusdi. kalau dia baca your comments, mesti dia happy. how lucky of you to be able to watch WJH, when the rest of us have to wait for at least 2mths more.... well, based on your comments, i m sure the wait wil be worth it.

thanks so much.

 
At Tue Mar 27, 08:47:00 AM 2007, Anonymous Anonymous said...

go rusdi, go for the award

 
At Tue Mar 27, 11:24:00 AM 2007, Blogger 5th_E Taib said...

and thank you guys 4 ur comments. :) when its out at the cinemas, u bet, ill be going to watch it again. Compare to CINTA, i'd much prefer WJH. It's so earthbound.

 
At Fri Mar 30, 02:09:00 PM 2007, Anonymous Anonymous said...

how about Maya acting?
I sgt sukakan dier..

 
At Mon Jun 18, 04:01:00 PM 2007, Blogger Ajami Hashim said...

ok.. now i dah jumpa sorang yg sker filem nih.. lain padang, lain belalang.. btw, nice review :-)

 

Post a Comment

<< Home