Saturday, May 21, 2005

Entah lah.... manusia oh manusia....

Dengan Nama ALLAH, Maha Pemurah Maha Penyayang

Assalamualaikum Warrahmatullah

Hari ni diri terasa kosong. Entahlah. Seharian depan PC melayan kerenah Leo dan rakan2 di YM... tetapi diri ini masih terasa satu kekurangan.... dan perasaan itu amat menghantui diri ini. It scares me... Ya ALLAH, help me overcome this emotion. And i think i had been zalim to myself and to the person i really love today. But i could not just explain myself.

Entahlah.

And a friend texted me today, he was interrogated by his superiors at work because he is lembut. Ya Allah.... perluke sampai camtu? and he was asked very personal questions. Isk, takde privacy ke? cukuplah ALLAH mengetahui segalanya, takkan sesama manusia pun nak play god! Subhanallah! Nasib baik la kawan saye tu pandai menjawab dan menyusun tutur kata agak tak Pec Lubs... My God! Sedarkah diri kita tentang kejadian manusia itu sendiri sebagaimana yang telah diwahyukan ALLAH kepada Jibrail dan disampaikan kepada utusan terakhir Muhamad SAW?? Diri kita ini adalah satu anugerah dan nikmat yang ALLAH kurniakan, tetapi as humans, kita tdk pernah nak fikirkan. Betapa ruginya kita especially when we take things for granted, terutama tentang penciptaan diri kita sendiri! sedih bila memikirkan hal ini. Well, entah lah. ALLAH lebih mengetahui dalam hal ini dan semoga ALLAH memberi taufik dan hidayahNYA serta RahmatNYA serta keampunanNYA kepada kita semua. Terlalu mudah manusia ini menghukum satu sama lain.... takuuuttt!!!!

DEBU

Lagu tema blog saya ni dari kumpulan DEBU, based in Indonesia yang berkonsepkan Islam dan menganjurkan kita mengingati ALLAH TA'ALA. Pertama kali say amendengar lagu2 dari kumpulan ini adalah didalam bulan Ramadhan yang lepas. Saya agak tertarik dgn susunan lagu serta liriknya yang sangat universal. Kini, DEBU sudah menghasilkan 2 album yang tinggi kualitas nya, baik dari sudut rakaman dan isi kandungannya. Secara personal, saya amat bersyukur kehadrat ALLAH kerana ditemukan dengan kedua-dua album ini kerana ia memberi erti yang lebih besar dalam hidup saya sejak kebelakangan ini.

Saya ingin berkongsi sedikit lirik dari album pertama DEBU... hayatinya dan amalkan.

insya Allah
Syair dan irama: Syekh Fattaah

Semoga hati memuji Allah,Insya Allah, insya Allah,
Semoga dijaga dari salah,Insya Allah, insya Allah.
Semoga nur menerangi wajahmu,Insya Allah, insya Allah,
Semoga cahaya masuk hatimu,Insya Allah, insya Allah.
Semoga lidah ingat pada Allah,Insya Allah, insya Allah,
Semoga hati merasa pesona,Insya Allah, insya Allah.
Semoga menjadi sadar akalmu,Insya Allah, insya Allah,
Semoga Allah melindungimu,Insya Allah, insya Allah.

Subhanallah awni wa hasbi (3X)La ilaha illahu

Semoga tiap hari jadi hari raya,Insya Allah, insya Allah,
Semoga kau berkorban bagi Allah,Insya Allah, insya Allah.
Semoga kau berjalan pada pintuNya,Insya Allah, insya Allah.
Semoga kau tidak ingin selainNya,Insya Allah, insya Allah.
Semoga kalbu terbakar di cinta,Insya Allah, insya Allah.
Semoga tindakanmu tak memalukanmu,Insya Allah, insya Allah.
Semoga kau layak akan maafNya,Insya Allah, insya Allah.
Semoga kau masuk Jannat-FirdausNya,Insya Allah, insya Allah.

Subhanallah awni wa hasbi (3X)La ilaha illahu

Allah Taala menjanji rahmatNya,Masyallah!, Masyallah!
Pandanglah di mana saja lihatnya,Masyallah!, Masyallah!
Jika diambil selangka padaNya,Masyallah!, Masyallah!
Allah mengambil sepuluh padamu,Masyallah!, Masyallah!
Tidak terbatas lautan cinta Allah,Masyallah!, Masyallah!
Tak pernah terhitung anugerahNya,Masyallah!, Masyallah!
Siapapun cari Allah mendapatNya,Masyallah!, Masyallah!
Maka tetap di dalam taman raya,Masyallah!, Masyallah!

Subhanallah awni wa hasbi (3X)La ilaha illahu

Penjelasan

Sya'ir ini terbagi kepada dua bagian: Pertama diiringi dengan Insy?’ Allah. Kedua diiringi dengan Masy?’ Allah. Yang pertama dengan penuh harapan karena belum mencapai maksudnya, belum pasti apakah doanya diterima Allah atau tidak. Mengharapkan supaya hatinya terbuka, senantiasa memujiNya, senantiasa dijaga dari kesalahan, agar cahayaNya masuk ke dalam hati, dan menerangi wajahnya, supaya lidahnya senantiasa berzikir, lantas hati merasa pesona, akal menjadi sadar dan senantiasa dilindungiNya.
Mengharapkan supaya setiap hari bisa menjadi hari raya karena tidak bermaksiat terhadapNya, mengorbankan segala sesuatu dan menuju pintu rahmatNya. Supaya tidak menginginkan sesuatu selainNya, lalu hati ternyala dengan cinta. Agar tidak melakukan sesuatu yang memalukan, supaya layak mendapat keampunanNya lantas bisa masuk ke dalam Jannat-ul-FirdausNya.

Yang kedua dengan penuh keyakinan bahwa Allah telah menjanjikan rahmatNya, menyelubungi segala sesuatu. Ke mana saja kita lihat, di situ ada rahmatNya. Jika kita ambil selangkah kepadaNya. Allah akan mengambil sepuluh langkah terhadap kita. Dengan penuh keyakinan bahwa lautan cintaNya tidak terbatas, anugerahNya tak terhitung banyaknya. Bahwa barangsiapa yang mencariNya, pasti akan menemuiNya. Kemudian pasti akan masuk surga taman rayaNya. Benar-benar sadar bahwa Allah sekali-kali tidak akan menyalahi janji-janjiNya. Allah berfirman: (????? ??????? ??? ??????? ??????? ??????? ????????? ???????? ???????? ??? ???????????) “(Sebagai) janji yang sebenar-benarnya dari Allah. Allah tidak akan menyalahi janjiNya, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.” (30:6).

SUBHANALLAH AWNI WAHASBI LA ILAHAILLAHU

1 Comments:

At Fri Jun 06, 02:15:00 PM 2008, Anonymous Anonymous said...

salam....menyinggah di sini buat pertama kalinya ketika mencari-cari lirik lagu "insyaALLAH" ni...terima kasih berkongsi di sini...

lagu ni dah lama eh??saya baruuuuu je dengar tadi [6jun2008]...terus cari lirik lagunya....memang sangat indah susunan kata dalam lagu ni...

semoga sentiasa ceria dan gembira...semoga diberi kekuatan oleh ALLAH dalam apa jua yang dilakukan!

[patutlah cantik aje wajah2 selebriti2 ni...mendapat 'sentuhan' mereka-mereka yang baik hatinya, seperti anda...]

 

Post a Comment

<< Home